جستجو کردن
  • درخواست نمایندگی

سبک فارم هاوس

تالیف و ترجمه :
ساناز طایفه ، طراح مبلمان – مدرس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
مهدی طلاجوی ، طراح ارشد مبلمان

مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

اشتراک گذاری :

سبک فارم هاوس

هر آن چیزی که باید درباره سبک مبلمان و دکوراسیون فارم‌هاوس بدانید. 

سبک فارم‌هاوس (خانه کشاورزی) یکی از سبک‌های طراحی داخلی است که عملکرد، سادگی و جذابیت روستایی را در اولویت قرار می‌دهد. این سبک در عین آن‌که به دنبال بازتاب زیبایی‌شناختی معماری روستایی است، از راحتی سبک مدرن نیز بهره می‌گیرد و ظاهری دنج و شیک می‌آفریند. سبک فارم‌هوس مدرن در طی سال‌های گذشته محبوبیت پیدا کرده است، این محبوبیت به‌ویژه پس از برنامه تلویزیونی شبکه HGTV و خط تولید مبلمان بسیار موفق مگنولیا اتفاق افتاد.

سبک فارم‌هاوس چیست؟

 مبلمان سبک فارم‌هاوس از جلوه‌های ساده و ظاهری کهنه‌‌ بهره می‌گیرد و به دنبال آن است که هم از جهت شکل و هم از جهت عملکرد، کاربردی باشد. وقتی صحبت از مبلمان مدرن سبک فارم‌هاوس می‌شود، می‌توان انتظار مواد و بافت‌های طبیعی، خطوط براق، رنگ‌های خنثی گرم و لوازم جانبی قدیمی را داشت. 

تاریخچه سبک فارم‌هاوس

باید ذکر کرد که شکل‌گیری سبک فارم‌هاوس واکنشی عامدانه به دیگر سبک‌های غالب نبوده است بلکه شرایط ضرورت آن را ایجاد کرد. در واقع اولین خانه‌های روستایی از چوب، سنگ و سایر مواد طبیعی ساخته می‌شدند که در دسترس همگان بودند. پس از انقلاب صنعتی، زندگی روستایی راحت‌تر شد و سبک فارم‌هاوس از ضرورت‌محوری فاصله گرفت و به سمت زیبایی‌شناختی مطلوبی حرکت کرد که در حال حاضر شاهدش هستیم. در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم، سبک فارم‌هاوس رایج شد که در خانه‌های غیرروستایی نیز به کار گرفته می‌شود. سبک فارم‌هاوس مدرن بیشتر محبوبیت خود را مدیون برنامه تلویریونی موفق Fixer Upper از شبکه HGTV بود. این برنامه تلویزیونی با درخشش برنامه آشپزی با اجرای جوآنا گینز در خانه‌ای به سبک روستایی وتلفیقش با استایل شهری شیک که در عین حال فضای دنجی را به تصویر می‌کشید رونق گرفت. امروزه مبلمان  مدرن سبک فارم‌هاوس را می‌توان در همه‌جا یافت.

عناصر اصلی مبلمان فارم‌هاوس

اگر هنوز شناخت کافی از سبک فارم‌هاوس ندارید و نمی دانید که این سبک برای شما مناسب است یا نه، در این‌جا می‌توانید با برخی عناصر مبلمان فارم‌هاوس آشنا شوید و تصمیم نهایی را بگیرید.

کاربردی بودن شکل و عملکرد

یکی از غالب‌ترین شاخصه‌های سبک فارم‌هاوس، کاربردی بودن آن است. در خانه‌های کشاورزی اولیه از هر چیزی که کاربردی و مفید بود، در چیدمان خانه استفاده می‌شد. تهیه اثاثیه آسان نبود، به همین دلیل تنها زمانی چیزی تهیه یا ساخته می‌شد که دلیل عملی و موجهی داشته باشد. این کاربردی بودن تنها منحصر به عملکرد مبلمان نبود، بلکه ظاهر آن‌ها را هم در برمی‌گرفت. بر خلاف مبلمان کلاسیک که مملو از جزئیات تزئینی بودند، مبلمان خانه‌های کشاورزی ساده بودند و بیشتر از آن‌که بر تزئینات تمرکز داشته باشند، برعملکرد متمرکز بودند. 

استفاده از مواد طبیعی

مبلمان این سبک به استفاده از مواد طبیعی مانند چوب مرمت‌شده، سنگ، حصیر و روکش‌های نخی و کتان تکیه دارد. اگر می‌خواهید از این سبک در چیدمان منزلتان استفاده کنید، هر چه مواد مورد استفاده طبیعی‌تر به نظر برسند، بهتر است. برای القای حس خانه‌های کشاورزی اصیل، سراغ روکش‌های مات و متریال خام بروید تا بتوانید گرما، سادگی و صمیمیت این سبک را منعکس کنید.  

تنوع بافت

 از آن‌جا که فارم‌هاوس مدرن سبکی ساده است، باید سعی کنید با بهره‌گیری از بافت‌های متنوع بر جذابیت بصری، کنتراست و عمق خانه خود بیفزایید. می‌توانید با استفاده از دیوارهای سنگی و مبلمان چوبی کهنه‌نما گرفته تا رومبلی‌های نخی و استفاده از تأکیدات فلزی، بافت‌های گوناگون را در لایه‌های مختلف اتاق به کار ببندید و اجازه ندهید بیش از اندازه ساده به نظر برسد؛ به‌خصوص زمانی‌که با رنگ‌بندی‌های خنثی متداول این سبک سر و کار دارید. 

ترکیب و جور کردن مبلمان

در اولین خانه‌های کشاورزی، مردم مبلمان خانه‌هایشان را یک‌جا نمی‌خریدند و به‌مرور که اثاثیه بیشتری تهیه می‌کردند یا می‌ساختند، سعی می‌کردند آن‌ها را با هم جفت‌وجور کنند و به‌‌شکلی مناسب بچینند. به همین دلیل است که خانه‌های مدرن با این سبک از ظاهری کمتر برنامه‌ریزی‌شده و هماهنگ برخودار هستند. می‌توانید به جای خرید مجموعه مبلمان هماهنگ، تکه‌های مبلمان مورد علاقه‌تان را به شکلی منحصربه‌فرد و جالب با هم ترکیب کنید. شما می‌توانید مبلمان سبک‌های قدیمی و جدید را در کنار هم  بکار ببرید و در عین حال از عناصر طبیعی مانند چوب استفاده کنید و با مواد جدیدتر مانند استیل ترکیب کنید. هنگامی‌که می‌خواهید خانه خود را به سبک فارم‌هاوس مدرن بچینید، به اندازه کافی زمان بگذارید. اگر کمی صبر و پشتکار داشته باشید، می‌توانید دقیقاً همان مبلمانی را انتخاب کنید که سبک و شخصیت تان را منعکس می‌کند. 

پالت‌های رنگی خنثی

پالت رنگی این سبک، رنگ های پاستلی و خنثی است. به‌طور کلی، پالت‌های رنگی خانه‌های سبک فارم‌هاوس ساده و رنگ های طبیعی هستند و از رنگ‌های خنثی گرم، خنثی سرد، رنگ‌های خاکی، انواع سبزها و آبی‌های موجود در طبیعت را در بر می‌گیرند. با استفاده از تأکیدات چوبی و فلزی می‌توانید ظاهری روستایی و در عین حال کاربردی ایجاد کنید که طبیعت و صنعت را درمی‌آمیزد. 

به استقبال نواقص بروید!

سبک فارم‌هاوس نیز مانند سایر سبک‌های طراحی داخلی مدرن و معاصر، بر مینیمالیسم تکیه دارد. این سبک مبتنی بر سادگی در شکل و خلوتی فضا است اما در عین حال گرمایی را القاء می‌کند که در بیشتر سبک‌های مدرن مشاهده نمی‌شود. با وجود آن‌که در این سبک از مبلمان زیاد یا تزئینات شلوغ استفاده نمی‌شود، معمولاً دنج، راحت و کاربردی هستند. 

مبلمان بزرگ و راحت

گرچه مینیمالیسم در قلب مبلمان سبک فارم‌هاوس جای دارد اما این مبلمان به دلیل تأکید بر راحتی و کاربرد، مقیاس بزرگ‌تری دارند. به عنوان مثال، در چیدمان یک نشیمن مدرن فارم‌هاوس می‌توانید به جای اثاثیه شیک ظریف و زیبا به دنبال مبلمان بزرگ و راحت باشید.

ترکیب با تأکیدات فلزی

روند ترکیب مبلمان با عناصر فلزی محبوب شده و جای خود را در خانه‌های مدرن فارم‌هاوس پیدا کرده است. این سبک در عین اینکه مبلمان قدیمی و جدید را با هم ترکیب می‌کند، از چوب نیز در کنار فلزات فرسوده بهره می‌گیرد تا ظاهری صنعتی و کاربردی بیافریند. سعی کنید در چند نقطه از چیدمان سبک فارم‌هاوس از چند تأکید فلزی استفاده کنید. فلزاتی که پرداختی مات دارند می‌توانند در کنار مبلمان چوب طبیعی و وسایل استیل چشمگیر باشند.

ایده‌هایی برای چیدمان هر یک از اتاق‌های خانه به سبک فارم‌هاوس

اگر به دنبال ایده‌های چیدمان خانه به سبک فارم‌هاوس هستید، متخصصین ما ایده‌هایی برای چیدمان اتاق نشیمن، آشپزخانه، ناهارخوری، اتاق خواب و اتاق کار دارند که در ادامه فهرست شده‌اند.

ایده‌هایی برای چیدمان اتاق نشیمن به سبک فارم‌هاوس

دکوراسیون اتاق نشیمن مستلزم انتخاب‌های متنوعی است. زمانی‌که بودجه و سبک طراحی داخلی خود را انتخاب کردید، زمان انتخاب مبلمان فرا می‌رسد. در این‌جا چند ایده برای چیدمان اتاق نشیمن به سبک فارم‌هاوس آورده شده است که می‌تواند برای شروع خوب باشد.

از رومبلی استفاده کنید.

بطور کلی مبل‌های سفید، کرم و بژ بسیار محبوب هستند، مخصوصاً هنگامی‌که می‌خواهید خانه را به سبک فارم‌هاوس بچینید. اما متأسفانه انواع آلودگی روی مبلمان روشن بهترخود را نشان می‌دهند. به همین دلیل است که رومبلی‌های پارچه ای در طراحی فارم‌هاوس بسیار محبوب هستند. رومبلی پارچه ای هم فوق‌العاده کاربردی هستند، که قاعده اصلی طراحی فارم‌هاوس محسوب می‌شود، و هم احساس آرامش و راحتی را برای اتاق نشیمنتان به ارمغان می‌آورند. هر زمان هم لازم باشد، به راحتی می‌توان آن‌ها را شست.

پرداخت‌ها را با هم ترکیب کنید.

هنگام انتخاب وسایل و مبلمان بزرگ سعی کنید انواع پرداخت‌های مختلف را با هم ترکیب کنید. برای اینکار می‌توانید چوب‌های کهنه را با سفید رنگ بزنید و حتی فلزات مختلف مات را با سایر لوازم ترکیب کنید تا ظاهری مدرن و صنعتی ایجاد شود.

چند ایده برای چیدمان آشپزخانه به سبک فارم‌هاوس

آشپزخانه‌های سبک فارمک هاوس باید خوشایند و کاربردی باشند و بین سبک‌های سنتی و مدرن تعادل برقرار کنند.  در این‌جا به معرفی ایده‌هایی درمورد آشپزخانه‌های سبک فارم‌هوس پرداخته‌ایم که می‌توانید در چیدمان منزل در نظر بگیرید. 

استفاده از جزیره در آشپزخانه

اگر می‌خواهید کمی جذابیت روستایی به آشپزخانه‌تان اضافه کنید، می توانید از جزیره  استفاده کنید. جزیره با فراهم آوردن یک میز کار اضافه، فضای بیشتر برای نگه‌داری وسایل و امکان اضافه کردن چند صندلی، به کاربردی‌تر شدن فضا کمک می‌کنند. از طرف دیگر، باعث می‌شوند فضای خانه‌تان به سبک فارم‌هاوس نزدیک‌تر شود.  

ترکیب عناصر قدیمی و مدرن

خانه‌های فارم‌هاوس عناصر نوستالژیک (سبک وینتیج) و معاصر را در هم می‌آمیزد و سبکی جذاب و منحصر به فرد ایجاد می‌کنند. در هنگام چیدمان منزل به سبک فارم‌هاوس، باید به دنبال راه‌های هیجان‌انگیزی برای ترکیب عناصر قدیمی و جدید باشید. می‌توانید ابزارهای استیل را با کابینت‌های چوبی مرمت‌شده و دکوراسیون وینتیج ترکیب کنید. 

ایده‌هایی برای چیدمان اتاق خواب به سبک فارم‌هاوس

هنگامی‌که به دنبال چیدمان اتاق خواب به سبک فارم‌هاوس هستید، باید به دنبال اتاقی روشن، مطبوع و آرام باشید. این ایده‌ها برای چیدمان اتاق خوب به سبک فارم‌هاوس مناسب هستند

تخت‌خواب با تاج تخت روکش‌دار

در چیدمان سبک فارم‌هاوس، استفاده ار لایه‌های بافت‌های مختلف به‌شدت اهمیت دارد و پشتی‌های روکش‌دار تخت‌خواب راهی فوق‌العاده برای تنوع بخشیدن به بافت‌های اتاق است. 

نیمکت‌های پاتختی

از آن‌جا که سبک فارم‌هاوس ظاهری برنامه‌ریزی‌شده ندارد، بهتر است اتاقتان را با مبلمان اضافی پر نکنید. همان‌طور که اشاره شد، کاربرد، حرف اول را در این سبک می‌زند، به همین دلیل نیمکت‌های پاتختی می‌توانند گزینه‌ای عالی برای اتاق خوابتان باشند. می‌توانید روی آن‌ها بنشینید یا فضای بیشتری برای نگه‌داری وسایل خود داشته باشید. در عین حال، می‌توانند به اتاقتان بافت و عمق اضافه کنند.

ایده‌هایی برای چیدمان ناهارخوری به سبک فارم‌هاوس

اگر می‌خواهید اتاق خواب خود را به سبک فارم‌هاوس بچینید، علاوه بر انتخاب میز ناهارخوری فوق‌العاده، باید سایر عناصر مانند بوفه، فرش، دکوری‌ها و غیره را نیز در نظر بگیرید. برای شروع می‌توانید از این ایده‌ها استفاده کنید.

میز و صندلی‌های ناهارخوری روکش‌دار

در سبک فارم‌هاوس، دنج و راحت بودن خانه بسیار مهم است. به همین دلیل است که میز و صندلی‌های ناهارخوری روکش‌دار خیلی به ناهارخوری‌های سبک فرم‌هاوس می‌آیند. هم جذاب و راحت هستند هم تنوع بافت در فضا را افزایش می‌دهند. 

کمد و بوفه سرویس‌های چینی

در عین حال که در سبک فارم‌هوس از مبلمان غیرضروری پرهیز می‌شود، کمد و بوفه‌های سرویس‌های چینی می‌توانند فضای لازم برای نگه‌داری ظروف را در اختیارتان قرار دهند، بدون آن‌که حس شلوغی و بی‌نظمی را القاء کنند. اگر نمی‌دانید در بوفه‌تان چه چیزی بچینید، بهتر است سعی کنید ترکیبی از ظروف قدیمی و جدید را در آن بگنجانید و از اصل «هر چه کمتر، بهتر» پیروی کنید تا چیدمان نهایی احساس شلختگی را القاء نکند. 

چوب پتینه شده

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی اتاق کار انتخاب میز کار مناسب است. اگر نمی‌دانید چه‌نوع میز کاری انتخاب کنید، ابتدا نوع میز کاری مورد نیاز را انتخاب کنید و در عین حال توجه خاصی به سبک میز داشته باشید. به عنوان مثال، میز کار پتینه شده می‌تواند همان سبک مدرن فارم‌هاوس را برایتان فراهم آورد که به دنبالش هستید. برای روشن و مطبوع نگاه داشتن فضا می‌توانید یک میز کار چوبی با رنگ‌آمیزی سفید یا روشن را در نظر بگیرید. 

فضای مطالعه

نکته کلیدی در سبک فارم‌هاوس توجه به کاربردی بودن است. بسته به کاری که می‌خواهید در اتاق کارتان انجام دهید، ممکن است به چند صندلی راحت و قفسه هم نیاز داشته باشد که چیزی شبیه به فضای مطالعه ایجاد کنید. 

ایده‌هایی برای دکوری‌های سبک فارم‌هاوس

استفاده از فرش در فارم‌هاوس

فرش مناسب می‌تواند اتاق‌ نشیمن را به‌شدت متحول کند. فرش‌های سبک فارم‌هاوس باید گرما و عمق را به اتاق نشیمن بیافزایند و بستری مناسب برای افزایش تنوع بافتی محیط باشند. فرقی نمی‌کند که بافت فرش ناشی از بافت آن است (مانند انواع گلیم) یا طرحش (مانند طرح‌های هندسی)؛ در هر صورت باید توجه داشت که چگونه این بافت می‌تواند سایر قسمت‌های اتاق را تکمیل کند. 

شـرکت رافـل با سـابقه بیش از نیم‌قـرن فـعالیت در عـرصه هنر صنعت مبلمان.

مقالات مرتبط