جستجو کردن
  • درخواست نمایندگی

مبلمان سبک امپراتور

تالیف و ترجمه :
ساناز طایفه ، طراح مبلمان – مدرس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
مهدی طلاجوی ، طراح ارشد مبلمان

مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

اشتراک گذاری :

مبلمان سبک امپراطور

سبک امپراتور یک جنبش طراحی در اوایل قرن نوزدهم -بطور دقیقتر از سال 1803 (پس از مبارزات مصر و ایتالیا) تا سال 1821- در معماری، مبلمان، سایر هنرهای تزئینی و تجسمی است که نمایانگر مرحله دوم نئوکلاسیک است. سبک امپراتور مابین سبک دایرکتور (بخشی از جریان نئوکلاسیک اروپا است که موجب معرفی سبک امپراتوری شد) و  سبک احیا قرار دارد که در فرانسه شکوفا شد و از آنجا به تمام اروپا سرایت کرد. 

سبک امپراتوری منشا و نام خود را از حکومت امپراتور وقت فرانسه، ناپلئون بناپارت در اولین امپراتوری فرانسه گرفت. سبک قبل از آن، سبک دایرکتور بود. سبکی سخت گیرانهتر و مینیمالیستی از نئوکلاسیک که جایگزین سبک لویی شانزدهم شد. در واقع سبک امپراتوری بازگشت کاملی به غنای متظاهرانه است. سبک امپراتوری به شکوه و عظمت امپراتوری روم تبدیل شد. این سبک توسط دو معمار با نام های چارلز پِرسیه و پیر فونتن شکل گرفت که هر دو در روم تحصیل کرده بودند و در دهه 1790 به طراحان برجسته مبلمان پاریس تبدیل شدند و طبق دستورات ناپلئون اول شروع به کار کردند. با اینحال پس از کنارهگیری ناپلئون این سبک ادامه یافت. با گسترش این سبک، آثار معماری از جمله بناهای تاریخی امپراتور و هنر تبلیغاتی تولید شده زیر نظر ناپلئون اول در نقاشی و مجسمهسازی مشخص شد. 

سبک امپراتور به وضوح تحت تاثیر ناپلئون اول قرار گرفت که ذائقه ی خود را برای نقشمایههای عظیم و باابهت تحمیل کرد. لشکرکشی های نظامی به خصوص به مصر، الهام بخش تزئینات خاصی در این سبک شد. 

از سال 1806 و محاصره بریتانیا، مبلسازان مجبور به ترک گونه های شرقی شدند و از چوب‌های گردو، افرا، زیزفون، زبان گنجشک استفاده کردند. 

این سبک با فتوحات ناپلئون اول در سراسر اروپا گسترش یافت و توسط جوزپه بورساتو برای اولین بار در آکادمی هنرهای زیبای ونیز به عنوان یک سبک تدریس شد. 

IMG_4756

چگونه مبلمان سبک امپراتور را بشناسیم؟

از چوب آن: 

مبلمان سبک امپراتور عمدتاً از چوب ماهون، تمشک جنگلی و افرا ساخته میشود. مبلمان لوکس، عظیم و حجیم و مبلمان ساده تر، ظریف تر و روکش دار هستند. چوب ماهون گاه با آبنوس، چوب سبک و فولاد منبت کاری میشود. 

از دیگر چوب‌ها میتوان به چوب لیمو، سنجد و افرا همراه با منبتکاری چوب ماهون نام برد. نمونه‌های بسیار کمیاب مبلمان استایل امپراتور به رنگ سفید هستند. 

از روی تزئینات آن:

در سبک امپراتور از مجسمه بسیار کم استفاده میشود در عوض، از موتیف‌های برنز مات یا براق، طلایی، سیاه و سبز آنتیک بسیار استفاده شده است. همچنین از ستون صاف یا مخروطی برگ‌های پهن از جنس برنز طلایی، سرستون با پایه فلزی طلایی نیز در تزئینات این مبلمان بهره گرفتهاند.

نقشمایه‌های اصلی شامل: غنائم آنتیک (باستان) و جنگجویان، نشانه‌های امپراتوری: مانند حرف N تاجدار، زنبور عسل، عقاب امپراتوری، ستاره‌ها و نقوش مصری از جمله: اسفنکس، لوتوس (نیلوفر آبی) و حیوانات مثل: شیر دال، شیمر، قنطوریون، دلفین، قو، پرنده، لوزی ها با  شبدر مرکزی، تاج گل رز به خصوص برای قفل ها، زن بالدار است.

از پایه های آن:

پایه های مبلمان در سبک امپراتور معمولاً پایه‌های سنگین و حجیمی به فرم ستون یا پنجه حیوانات است. این پایه‌های معمولاً توسط سر اسفنکس بالدار یا عقاب به سمت دسته‌های صندلی یا مبل گسترش مییابند. معمولاً پایه‌های مبل سبک امپراتور بر روی یک مکعب و بخصوص یک کره در پایین پایه ختم میشوند. 

صندلی های سبک امپراتور:

صندلی‌های سبک امپراتور سنگینتر اما راحتتر از سبک دایرکتور است. پایههای جلوی صندلی صاف اما کار شده هستند و مستقیم به سمت دسته‌های مبل که معمولاً به یک نیم تنه زن مزین است، ادامه دارند. دسته‌های صندلی صاف اما مجهز به بالشتک هستند که در ادامه به سر قو یا شیر بالدار ختم میشوند. بستر صندلی معمولا صاف و روکش دار هستند.

صندلی های سبک امپراتور از چوب ماهون، چوب‌های شرقی و چوب های رنگ شده با رنگ خاکستری و سبز هستند. بطور کل چهار مدل تکیه گاه صندلی در سبک امپراتور وجود دارد: 

  • تکیه گاه صندلی به فرم عصای اسقف یا چوب چوگان که به عقب پیچ میخورد. این مدل تکیه گاه از سبک دایرکتور به سبک امپراتور انتقال داده شده است. 
  • تکیه گاه به فرم گوندولا 
  • تکیه گاه به فرم کتیبه 
  • و تکیه گاه صاف که در قسمت بالا به فرم سه گوش ختم می شود 

مبل تک نفره در سبک امپراتور سنگین، اغلب مملو از برنز طلاکاری شده است. پایه‌ها به فرم غلاف است که انتهای پایینی آنها معمولاً به شکل پنجه شیر یا برگ نخل معکوس است، در انتهای بالایی آن یک نیم تنه زن یا یک سر مصری اضافه میشود. تکیه گاه مبل‌های تک نفره سبک امپراتور معمولاً صاف یا در نهایت خیلی ملایم به سمت عقب تمایل دارند. دسته‌های مبل معمولا به گردن قو، توپ کره یا به‌سادگی به یک زاویه صاف ختم میشود. 

کاناپه در سبک امپراتور:

کاناپه در این سبک تبدیل به یک مبلمان ثابت می شود. ارتفاع کم آن موجب می شود بیشتذ به تخت شبیه باشد. کاناپه سبک امپراتور دارای دو تکیه گاه با ارتفاع یکسان است که به سمت بالا لوله شده است. 

کنسول در سبک امپراتور:

کنسول یکی از مبلمان تیپیک سبک امپراتور است. دو پایه جلویی به فرم ستون های زن پیکر: اسفنکس، چنگ رومی یا شیردال (گریفین: تن شیر، سر دال و گوش اسب) است در حالیکه پایه‌های عقبی کاملاً ساده است. 

    

در این ویدیو از مبلمان به سبک امپراتور که در سری های شرکت مبلمان رافل است را مشاهده میکنید همچنین ویدیو های مبل های دیگر را میتوانید از آپارات مبل رافل مشاهده بفرمایید 

مقالات مرتبط

مبلمان پتینه

مبلمان پتینه چیست؟

مبلمان پتینه یک نوع مبلمان کلاسیک است که از استراکچر و پارچه پتینه ساخته می ‌شود. مبلمان پتینه به دلیل ظاهری قدیمی و در عین

ادامه مطلب »