جستجو کردن
  • درخواست نمایندگی

چگونه اندازه ایده آل برای رومیزی خود پیدا کنیم؟

تالیف و ترجمه :
ساناز طایفه ، طراح مبلمان – مدرس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
مهدی طلاجوی ، طراح ارشد مبلمان

مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

اشتراک گذاری :

اندازه ایده آل برای رومیزی

بی شک یکی از مکان های منزل که معمولا افراد یک خانواده یا جمعی از دوستان دور هم جمع می شوند آشپزخانه یا سالن غذاخوری است. با توجه به اینکه گذراندن اوقات فراغت و گفتگوهای صمیمانه خانوادگی یا دوستانه همراه با خوردن و نوشیدن است، میز یکی از اثاثیه بسیار مهم در جهت هر چه بهتر گذراندن این اوقات است.

کمتر اتفاق می افتد که میز ها بدون رومیزی باشد و اگر با رستوران های گاسترونمی یا سالن های غذاخوری هتل ها و اقامت گاه های لوکس آشنایی داشته باشید متوجه شده اید که معمولا تمام میز ها مجهز به یک رومیزی است. برای داشتن یک میز شکیل و آماده برای پذیرایی اندازه رومیزی روی میز بسیار مهم است. در واقع با انتخاب رومیزی به هر فرم، اندازه و استایلی، میز را شخصی سازی می کنید. قطعا انواع دستمال سفره و حتی رانر در تکمیل این ترکیب بندی به ما کمک می کند.

اما برای شخصی سازی میز، بدون دانستن اندازه های استاندارد رومیزی انتخای صحیح را دچار مشکل می کند. به همین دلیل برای کمک به انتخاب شما در جهت انتخاب اندازه مناسب رومیزی سعی کرده ایم در این مقاله شما را راهنمایی کنیم. توصیه های ما را بدون معطلی دنبال کنید و آنچه که دنبالش هستید را پیدا کنید. پس با ما همراه باشید.

 

مرحله اول: میز خود را اندازه بگیرید. (طول و عرض)

میزها در اندازه ها و انواع فرم های مختلف مانند دایره، مربع، مستطیل، بیضی یا کپسولی تولید می شوند. پس لازم است در ابتدا اندازه میز خود را در هر فرمی که هست بدانید تا در انتخاب رومیزی اشتباه نکنید. برای این منظور طول و عرض میز خود را اندازه گیری کنید تا بتوانید رومیزی انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

مرحله دوم: بخش آویزان رومیزی را حساب کنید.

به منظور دستیابی به نتیجه بهتر، برای به دست آمدن حداق اندازه رومیزی برای میز شما در هر فرمی بهتر است بعد از به دست آوردن اندازه خود میز، حداقل بین 20 تا 40 سانتیمتر به طول و عرض آن اضافه کنید. با اضافه کردن این مقدار مطمئن می شوید که رومیزی از هر طرف به اندازه کافی از لبه میز آویزان است.

مرحله سوم: انتخاب رومیزی بر اساس فرم میز

میز مربع:  میز مربع معمولا 4 نفره و بیشتر در فضای آشپزخانه استفاده می شود. کمتر اتفاق می افتد میز 8 نفره مربع به عنوان میز غذاخوری ساخته شود و معمولا بیشتر از 8 نفر با فرم مربع ساخته نمی شود زیرا فضای زیادی را می گیرد. با اینحال با استفاده از رومیزی حتی برای میز آشپزخانه وجه زیباتری به میز خود می دهید که انتخاب آن بر اساس همان فرمول بالا امکان پذیر است.

photo_2023-11-13_15-03-31

میز مستطیل: بطور کلی فرم مستطیل در اکثر سالن های غذاخوری به عنوان مجبوب ترین فرم میز شناخته شده است. با وجود محبوبیت آن در انتخای رومیزی دقت داشته باشید و از همان فرمول حداقل 20 تا 40 سانتیمتر اضافه در عرض و طول میز استفاده کنید.

برای اینکه جلوه ای منحصر به فرد به دکوراسیون خود ببخشید، می توانید یک رومیزی مربعی شکل را به فرم لوزی روی زیررومیزی اضافه کنید.

میز بیضی یا کپسولی: معمولا در میان اشکال مختلف فرم بیضی کمتر از دیگران استفاده می شود. بیشتر افراد به دنبال فرم های دایره ( به خاطر حس دور هم جمع شدن) و مستطیل هستند. اما باید توجه داشت که برای میز بیضی یا کپسولی باید به دنبال رومیزی با فرم مستطیل باشید.

مقدار آویز رومیزی از هر لبه میز کاملا سلیقه ای است. معمولا از 20 سانتیمتر شروع می شود اما می تواند بیشتر از 40 سانتیمتر باشد. این ترفند بخصوص زمانیکه میز قدیمی است یا دچار آسیب دیدگی شده است برای پنهان کردن بخش های دچار آسیب میز از آویز رومیزی بیشتر از 40 سانتیمتر استفاده می شود. گاه مقدار آویز رومیزی به حدی است که بطور کل پایه میز را پنهان میکند و تا روی زمین کشیده می شود.

ترفند

photo_2023-11-13_15-03-19

اما گاه اتفاق می افتد که رومیزی نظر شما را جلب کرده است اما شما اندازه دقیق طول و عرض میز خود را نمی دانید. برای انتخاب درست رومیزی کافی است که میز خود را به ازای تعداد افرادی که امکان نشستن دور میز را دارند بدانید. معمولا در هنگام خریدن میز، فروشنده میز را با تعداد افراد به شما معرفی میکند. اگر به ازای هر نفر 60 سانتیمتر از سطح میز در طول و عرض میز در نظر بگیرید به راحتی متراژ سطح میز را بدست آورده اید. به عنوان مثال طول یک میز مستطیل 6 نفره معمولا 120 سانتیمتر است.

بر همین اساس اندازه های زیر برای ومیزی در می آید:

برای هر نفر 60 سانتیمتر فضا در نظر بگیرید:

میز دایره و مربع 4 تا 6 نفره: رومیزی در اندازه حداقل 170 در 170 سانتیمتر لازم است.

میز مستطیل یا بیضی 6 تا 8 نفره: رومیزی در اندازه حداقل 170 در 250 سانتیمتر لازم است.

میز مستطیل یل بیضی 8 تا 10 نفره: رومیزی در اندازه حداقل 170 در 310 سانتیمتر لازم است.

شـرکت رافـل با سـابقه بیش از نیم‌قـرن فـعالیت در عـرصه هنر صنعت مبلمان.

مقالات مرتبط