جستجو کردن
  • درخواست نمایندگی

بررسی تاریخچه مبلمان به سبک باروک

تالیف و ترجمه :
ساناز طایفه ، طراح مبلمان – مدرس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
مهدی طلاجوی ، طراح ارشد مبلمان

مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

اشتراک گذاری :

مبلمان به سبک باروک

اروپایی ها در قرن هفدهم، از سبک باروک برای طراحی بسیاری از لوازم مانند مبلمان، کابینت ها، کمدها و رخت آویزها استفاده می کردند. سبک باروک، در دهه 1620 وارد سرزمین های سفلی و در اواخر قرن هفدهم، وارد کشورهای انگلیس و آلمان شد و به مرور در کشورهای دیگر گسترش یافت. طراحی های مبلمان این دوره، تحت تاثیر آسیا بود زیرا کشورهایی مانند پرتغال، هلند و انگلیس روابط منظمی با هند و آسیای شرقی داشتند. مبلمان جلا داده شده و کالاهای خانگی در آن دوره زمانی، از شرق وارد غرب می شدند و تا قبل از پایان قرن هفدهم، اروپایی ها به طور گسترده از روش های طراحی و تزئین آسیایی تقلید می کردند. اما با وارد شدن چوپ های گرمسیری به اروپا، مبلمان ساخته شده از این چوپ ها، تفاوت هایی با مبلمان شرقی کرد و در این زمان ها بود که سبک باروک برای طراحی مبلمان، ابداع شد. برای آشنایی بیشتر با سبک و تاریخچه مبلمان به سبک باروک، دعوت می کنیم در ادامه این صفحه همراه ما باشید.

مبلمان مناسب سبک باروک

ظاهر مبلمان سبک باروک شگفت انگیز است و در نگاه اول هر بیننده ای را جذب می کنند. این سبک مبلمان، نمادی از ثروت، جلال و شکوه می باشد و معمولا با دسته های چوبی طلایی رنگ و منحنی شکل تولید می شوند. مبلمان سبک باروک کاملا لوکس و شکیل هستند و برای پارچه آنها نیز معمولا از چرم و یا مخمل و یا ابریشم، حریر و پارچه طرح دار استفاده می شود.

در سبک باروک، از مبلمان بزرگ سلطنتی که از پارچه های گران قیمت تولید شده اند، استفاده می شود. پارچه های مبلمان سبک باروک، دارای رنگ روشن و لبه دوزی شده هستند. همچنین پایه های این سبک مبلمان معمولا حکاکی شده است و با لایه ای از طلا پوشانده شده اند. مبلمان به کار رفته در سبک دکوراسیون باروک، دارای حکاکی هایی از طلا و برنز هم می باشند.

کاناپه ها و صندلی های مبلمان سبک باروک، خم شده و موج دار هستند. در این سبک مبلمان، عناصر اصلی به شرح جا رختی های دوشاخه، بوفه های مخصوص فنجان، میزهای ناهار خوری بزرگ، صندلی ها با پشتی های بلند، میز های عسلی و… می باشند و اگر کل این عناصر در کنار هم چیدمان شوند، فضا بسیار مجلل و اشرافی خواهد شد.

انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان سبک باروک

از اصلی ترین ویژگی های هر نوع سبک، رنگ های مخصوص آن سبک می باشد. در سبک باروک هم اغلب از رنگ های آبی لاجوردی، سبز زمردی و رنگ قرمز استفاده می شود. این رنگ ها، سبک باروک را مجلل تر از آنچه که هست، نشان می دهند. همچنین رنگ طلایی، از رنگ های اصلی سبک باروک است و در کنار آن معمولا از رنگ های خنثی مانند خاکستری، سفید و سیاه هم استفاده می شود.

دیوار ها و سقف ها در سبک باروک

از اصول مهم طراحی فضا به سبک باروک، یک شکل نبودن دیوارهاست. اغلب در این سبک برای ایجاد تنوع، با گچ کاری تزئیناتی بر روی دیوارها اجرا می شود همچنین می توان از کاغذ دیواری و صفحه های چوبی رنگ شده هم برای تزئین دیوارها استفاده کرد.  به طور کلی، هر چیزی که باعث می شود دکوراسیون مجلل تر و سلطنتی تر شود، در سبک باروک استفاده می شوند.

مبلمان به سبک باروک در فلاندرها و هلندی ها

اولین مبلمانی که به سبک باروک طراحی شدند، مربوط به دوره دوم قرن هفدهم هستند. از ویژگی های این مبلمان، گنجه های بلوطی با چهار در و صندلی هایی با نشیمنگاه و پشت مخملی یا چرمی است. هلندی ها برای طراحی مبل به سبک باروک، طراحی ساده تر با تزئینات حکاکی شده را انتخاب کرده بودند و چند سال بعد، خاتم کاری با صدف یا فلز و روکش سطوح با چوب گردو را نیز به تزئینات مبلمان خود اضافه کردند.

مبلمان سبک باروک در ایتالیا

ایتالیا با وجود آنکه در معماری، نقاشی و مجسمه سازی حرف های زیادی برای گفتن دارد، اما برای استفاده از سبک باروک در طراحی مبلمان، جزو اولین ها نبود. این کشور در اواسط قرن هفدهم، از سبک باروک در طراحی مبلمان خود استفاده کرد. از ویژگی های مبلمان سبک باروک در ایتالیا، صندلی ها و عسلی هایی با پایه ها و دسته هایی از جنس گردو یا آبنوس با تزئینات حکاکی شده است همچنین بعضا بر روی پایه ها، حاشیه ها و گوشه های مبلمان، تزئیناتی با سنگ مرمر و پیترا دورا، دیده می شود. (پیترا دورا، هنری است در شبه قاره هند که از بریدن تکه های سنگ رنگی و کنار هم گذاشتن و چسباندن آنها تصویرهایی ساخته می شود)

مبلمان سبک باروک در انگلیس

مبلمان سبک باروک در فرانسه

تاثیر مبلمان ایتالیایی در قرن شانزدهم در فرانسه به تدریج از بین رفت و سبک باروک، طراحی مبلمان این کشور را هم تحت تاثیر قرار دارد. مبل سبک باروک این کشور، با لاک لاکپشت و چوب های خارجی و یا قطعات برنجی، ترکیبی از قلع و سرب و عاج روکش شده بودند یا به شدت طلاکاری می شدند. مردم فرانسه در این دوران، مبلمان را حتی با نقره هم می ساختند.

مبلمان سبک باروک در انگلیس

در سال 1660 و پس از آن، صنعت کابینت سازی و مبلمان انگلیس تغییرات زیادی را تجربه کرد. در این دوره، به طراحی با کیفیت تر مبلمان که مناسب همه نیاز ها باشند، توجه بیشتری شد. اکثر مبلمان از چوپ گردو درست می شدند اما استفاده از چوب بلوط هم رایج بود.

علاوه بر متریال تولید، فرایند تولید مبلمان نیز دستخوش تغییراتی شد از جمله آنکه بر روی مبلمان، ورقه های نازکی از چوب که به الگوهای گلدار مزین شده بودند، استفاده می شد. اوایل از گل های بزرگ استفاده می شد اما به مرور، طراحی گل ها کوچک تر شد و در نهایت نوعی خاتم کاری با انواع پیچک کوچک را ایجاد کردند که به خاتم کاری خزه دریایی معروف شد.

سخن پایانی و خرید مبل از فروشگاه رافل

توضیحاتی که در این مطلب مطالعه کردید، توسط فروشگاه مبل رافل تقدیم شما شد. در صورت تمایل به خرید مبل، دعوت می شود از انواع مدل های مبلمان موجود در وبسایت فروشگاه رافل دیدن کنید. این فروشگاه، سبک های مختلفی از مبلمان را در مدل های راحتی، سلطنتی و کلاسیک دارد و پاسخگوی تمام سلیقه ها می باشد.

مقالات مرتبط