جستجو کردن
  • درخواست نمایندگی

چگونه یک ویترین مناسب برای خانه انتخاب کنیم؟

تالیف و ترجمه :
ساناز طایفه ، طراح مبلمان – مدرس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
مهدی طلاجوی ، طراح ارشد مبلمان

مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

اشتراک گذاری :

راهنمای کامل برای انتخاب ویترین مناسب

قطعا انتخاب یک ویترین مناسب برای هر خانه ای یک تصمیم مهم است که می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی کلی فضای خانه و نمایش اقلام ارزشمند شما داشته باشد. چه بخواهید کلکسیون ظروف یا مجسمه هایتان را به نمایش بگذارید و چه  یادگاری های سفرهای مختلف سفر یا اشیاء هنری ، یک ویترین مناسب می تواند ظرافت و زیبایی اشیای به نمایش گذاشته را چندین برابر کند و در عین حال زیبایی و ظرافت را به فضای داخلی شما اضافه کند.

این مقاله شما را از جنبه های مختلفی که باید در هنگام انتخاب ویترین مناسب در نظر بگیرید، از سبک ها و مواد موجود گرفته تا گزینه های مختلف در زمینه ذخیره سازی و نورپردازی راهنمایی می کند. پس با ما همراه باشید.

ویترین و انواع سبک های آن

ویترین هم مانند هر تکه از اثاثیه قاعدتا یک تاریخچه دارد که از زمان ابداع آن تا به امروز در گذر زمان در فرم های و سبک های مختلفی طراحی و تولید شده است.

در این بخش، سبک های مختلف ویترین موجود در بازار را بررسی خواهیم کرد. چه ویترین با ظاهر کلاسیک ترجیح دهید و چه سلیقه شما بیشتر با ویترین به سبک مدرن یا معاصر باشد، خبر خوشحال کننده این است که امروزه ویترین در سبک های مختلفی وجود دارد که باعث می شود انتخاب شما را ساده تر کند. به عنوان مثال ویترین های کلاسیک که خود نیز به سبک های مختلفی از جمله لویی پانزدهم یا لویی شانزدهم و … تقسیم می شود، ویترین به سبک مدرن، ویترین به سبک صنعتی یا حتی وینتیج که مربوط به سبک های دهه های مختلف قرن بیستم می شود. در اینجا ما به ویژگی ها و عناصر طراحی منحصر به فرد هر یک از این سبک ها، همچنین نحوه ترکیب مناسب آنها با انواع مختلف اکسسوری و دکوراسیون نگاه خواهیم کرد.

انواع مختلفی از ویترین ها در سبک های مختلف وجود دارد که می توانید بسته به ترجیحات زیبایی شناختی خود و فضایی که می خواهید در خانه خود ایجاد کنید، از بین آنها انتخاب کنید. در اینجا سعی خواهیم کرد تعدادی از محبوب ترین سبک های ویترین را نام ببرید:

 

کلاسیک: ویترین های کلاسیک اغلب با خطوط ظریف، تزئینات دقیق و پرداخت های ظریف مشخص می شوند. آنها معمولا از چوب های محکم و شناخته شده در دنیای مبلمان مانند گردو، راش، بلوط و…با ویژگی هایی مانند زیور آلات حکاکی شده یا طلاکاری شده و پایه های منحنی ساخته می شوند. این گونه ویترین ها فضا و آمبیانسی جاودانه و زیبا را تداعی می کنند.

مدرن: ویترین های مدرن به دلیل خطوط واضح و مشخص، سادگی و مینیمالیسم خود از دیگر سبک های ویترین متمایز هستند. یک ویترین مدرن بر عملکرد و زیبایی شناسی معاصر تأکید دارد. این ویترین ها که اغلب از مواد مدرن تری مانند شیشه، فلز و حتی آئینه ساخته می شوند، ظاهری سبک و مطبوع دارند که برای فضای داخلی مدرن و مینیمالیستی عالی است.

صنعتی: ویترین به سبک صنعتی همانطور که از نامش پیداست با الهام از کارخانه ها و انبارهای قدیمی با مواد اولیه مانند فلز، چوب کهنه شده و شیشه ساخته شده است. آنها معمولاً دارای روکش های روستیک، قاب های فولادی محکم و جزئیات صنعتی مانند پرچ ها یا دسته های فلزی هستند. این ویترین ها، ویژگی صنعتی و استحکام را به فضای داخلی می‌بخشند.

Vintage :  ویترین های قدیمی جذابیت و ظرافت دوران گذشته را تداعی می کند. در میان انواع قدیمی ویترین نمونه های آن مربوط به دهه های میانی قرن بیستم از جذابیت فراوانی برخوردار است. آنها ممکن است شامل عناصر طراحی آرت دکو، رترو یا طراحی خاص از دوره ای، با جزئیاتی مانند پایه های مخروطی، الگوهای هندسی، یا تزئینات برنجی باشند. این ویترین ها حس نوستالژی و پیچیدگی را به فضای داخلی شما می آورند.

معاصر: ویترین های معاصر با خطوط واضح ، زوایای قائم و پرداخت های مشخص از دیگر سبک ها متمایز می شوند. آنها اغلب از مواد مدرن مانند شیشه سکوریت، آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. این ویترین ها ظاهری زیبا و جاودانه را ارائه می دهند که به خوبی با فضای داخلی معاصر مطابقت دارد.

روستیک: ویترین های  به سبک روستیک یا روستایی جد کابینت های خانه های روستایی یا کوهستانی هستند. آنها معمولاً از چوب های محکم با پرداخت هایی که به نظر طبیعی می رسد و ظاهر ویترین را یا آسیب دیده نشان می دهند از دیگر گونه متمایز می شوند و ممکن است دارای جزئیاتی مانند تزئینات فلزی یا طرح های کنده کاری شده باشند. این ویترین ها حس گرم و دلپذیری را به فضای داخلی شما می بخشند.

مهم است که سبک ویترینی که انتخاب می کنید با زیبایی شناسی شخصی شما و فضای کلی خانه شما مطابقت داشته باشد. به راحتی می توانید سبک ها را با هم ترکیب کنید یا ویترینی را انتخاب کنید که دارای ویژگی هایی از سبک های مختلف باشد تا ظاهری منحصر به فرد و شخصی ایجاد کنید.

ویترین و متریال تشکیل دهنده آن

انتخاب مواد  مختلف برای ویترین در تعیین ظاهر، دوام و نگهداری آن اثرگذار است. مواد و متریال رایج مورد استفاده ویترین معمولا انواع چوب، شیشه و فلز است که قاعدتا استفاده از هر کدام از آنها مزایا و معایب متفاوتی دارد.

 

اندازه و طرح ویترین

قطعا یکی از نکاتی که در زمان انتخاب و خرید ویترین باید به آن توجه کنید اندازه ویترین است. قاعدتا اندازه مناسب برای ویترین شما بر اساس فضای موجود در خانه مشخص می شود. قطعا اگر خانه ای کوچک دارید بهتر است به دنبال ویترین های عمودی و ظریف باشید. و بلعکس اگر در خانه ای بزرگ سکونت دارید ویترین های افقی و بزرگ انتخاب مناسبی می تواند برای شما باشد. علاوه بر اندازه ویترین یک نکته خیلی مهم را باید در نظر بگیرید. مقدار تزئینات انجام شده روی ویترین می تواند به کوچک یا بزرگ بودن ویترین از لحاظ بصری تاثیر گذار باشد. قاعدتا ویترین پر جزئیات بیشتر به چشم می آید و از نظر بصری بزرگ تر است.

 

قابلیت ذخیره سازی ویترین

یکی از قابلیت های ویترین ذخیره سازی است. این قابلیت یکی از جنبه ضروری در هنگام خرید ویترین است که باید در نظر بگیرید. قاعدتا ویترینی مناسب تر است که انواع قفسه های قابل تنظیم، کشوها، و محفظه های خاص برای اشیای کوچک داشته باشد..

 

نورپردازی در ویترین

نور و نورپردازی نقش مهمی در برجسته کردن ویترین شما دارد. اما با اینحال استفاده از نور در ویترین کاملا بستگی به مدل ویترین و نوع طبقه بندی آن دارد. توجه داشته باشید که وظیفه اصلی ویترین نشان دادن اشیای با ارزش شماست پس از نورپردازی اغراق شده بپرهیزید.

 

و در آخر،

انتخاب ویترین مناسب برای خانه نیاز به ایده پردازی و جستجوی دقیق دارد و در نظر گرفتن جنبه های مختلف آن مانند سبک، متریال، اندازه، ذخیره سازی، نورپردازی بسیار مهم است. با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانید ویترینی را انتخاب کنید که نه‌تنها اقلام گرانبهای شما را به نمایش بگذارد، بلکه تبدیل به یکی از اثاثیه مهم و با ارزش شما شود. برند رافل یکی از معدود برندهای طراحی و تولید کننده مبلمان با کیفیت در ایران است که در زمینه طراحی و تولید انواع ویترین انتخاب های زیادی را به مخاطب می دهد. برای بازدید می توانید به شوروم مرکزی این برند واقع در جاده کمرد و یا وبسیات یا صفحه اینستاگرام رافل مراجعه کنید.

منتظر دیدار شما هستیم.

مقالات مرتبط