جستجو کردن
  • درخواست نمایندگی

کاناپه یا شزلونگ: کدامیک انتخاب مناسبتری برای اتاق نشیمن است؟

تالیف و ترجمه :
ساناز طایفه ، طراح مبلمان – مدرس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
مهدی طلاجوی ، طراح ارشد مبلمان

مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

اشتراک گذاری :

هنگامی که اتاق نشیمن خود را می چینید، انتخاب قطعات اصلی کاناپهمان بسیار مهم است. شاید در این چیدمان برای شما سوال شود که آیا کاناپه بهتر است یا شزلونگ؟ طبیعتا هر کدام از این کاناپهمان دارای مزایا و معایبی هستند که باید با توجه به نیاز خود و فضای موجود به دقت مورد ارزیابی قرار دهید و در نهایت تصمیم گیری کنید.

در این مقاله سعی خواهیم کرد مزایا و معایب هر کدام از این کاناپهمان را با هم بررسی کنیم و در آخر با توجه به نکات ذکر شده انتخاب شما راحت تر شود. پس با ما همراه باشید.

مزایای کاناپه

کاناپه یک مبلمان چند منظوره است که می تواند چندین نفر را در خود جای دهد. با توجه به این مسئله کاناپه یک انتخاب ایده آل برای اتاق نشیمن است.

امروزه کاناپه در مدل های بسیار متنوعی از نظر اندازه، شکل، سبک و متریال وجود دارد. بنابراین این امکان را به شما می دهد تا کاناپه مناسب را به راحتی پیدا کنید که کاملاً با دکوراسیون اتاق نشیمن شما سازگار باشد.

یکی از کاربردهای بسیار جذاب کاناپه تقسیم کردن فضا با آن است. این مسئله به ویژه در فضاهای آپارتمانی کوچک یا کم نور می تواند بسیار راهگشا باشد که بدون استفاده از پارتیشن یا دیوار به راحتی فضا را تقسیم کرد.

با توجه به فرم و اندازه کاناپه کاملا مشخص است که  به طور کلی فضای بیشتری را نسبت به یک تخت استراحت یا همان شزلونگ ارائه می دهد. داشتن این ویژگی باعث می شود که کاناپه مبل کاربردی تری برای جمع های خانوادگی یا دوستانه باشد.

برخی از مدل‌های کاناپه دارای ویژگی‌های اضافی مانند زیرپایی یا مکانیزم‌های آرامش مانند ماساژور هستند که علاوه بر جای دادن چندین نفر به راحتی آنها می‌افزاید.

باید توجه داشت که نگهداری از کاناپه ساده تر از شزلونگ است. به سادگی می توانید پارچه ها را به طور مرتب جاروبرقی بکشید و تمیز کنید.

 

 

معایب کاناپه

با توجه به اندازه کاناپه کاملا طبیعی است که به فضای بیشتری نسبت به شزلونگ نیاز دارد. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که اتاق نشیمن فضای لازم برای قرار دادن آن را دارد.

برخی از مدل های کاناپه نشیمنگاه کمی پایین تر دارند که برای افراد مسن و افرادی که به دلایل بیماری ها به سختی بلند می شوند مشکل ساز می شود.

هنگامی که برای استراحت استفاده می شود، قاعدتا شزلونگ به دلیل ماهیتی که دارد انتخاب مناسب تری نسبت به کاناپه است. زیرا شزلونگ اساس تخت استراحت روزانه است و برای این منظور ساخته شده است.

حال که برخی از مزایا و معایب کاناپه را مرور کردیم بیایید به مزایا و معایب شزلونگ نگاه کنیم:

 

مزایای شزلونگ

شزلونگ یا صندلی دراز برای لم دادن و استراحت کوتاه مدت ایده آل است. طراحی آن به شما امکان می دهد کاملا دراز بکشید که برای چرت زدن در وسط روز یا مطالعه بسیار مفید است.

از مزایای شزلونگ این است که فضای کمتری نسبت به کاناپه اشغال می کند و به همین دلیل آن را به یک مبلمان انتخابی برای اتاق های نشیمن کوچک و آپارتمان ها تبدیل می کند.

برخی از مدل‌های شزلونگ دارای مکانیسم‌های آرامش‌بخش هستند، بنابراین راحتی زیادی را فراهم می‌کنند.

شزلونگ ظرافت و زیبایی را به اتاق نشیمن، به ویژه در سبک های دکوراتیو کلاسیک یا قدیمی، به ارمغان می آورد.

معایب شزلونگ

بر خلاف کاناپه، شزلونگ فقط برای استفاده یک نفر در یک زمان مناسب است. بنابراین برای اوقات دورهمی و سرگرمی کمتر کاربردی است.

طراحی کشیده آن باعث شده است تا از کاناپه کمتر تطبیق پذیر باشد.

نگهداری از شزلونگ یا همان تخت استراحت می‌تواند خسته‌کننده‌تر از کاناپه باشد.

معمولا انتخاب مدل‌های شزلونگ معمولاً محدودتر از کاناپه است، مخصوصاً وقتی صحبت از سبک‌های معاصر می‌شود.

 

اکنون که مزایا و معایب اصلی هر کدام از آنها را بررسی کردیم، انتخاب را کمی ساده تر می کند با اینحال شاید از خود بپرسید چگونه کاناپه یا شزلونگ انتخاب کنیم؟

همه چیز واقعاً به این بستگی دارد که می خواهید از مبلمان برای چه چیزی استفاده کنید و فضای موجود در اتاق نشیمن چقدر است. اگر در درجه اول به دنبال مبلمان راحتی برای استراحت و دراز کشیدن هستید، شزلونگ بدون شک بهترین انتخاب خواهد بود. راحتی فوق العاده ای را ارائه می دهد و کاملاً در اتاق نشیمن جایی که می خواهید فضای دنج و پیله ای ایجاد کنید جا می شود.

برعکس، اگر به یک مبل همه کاره نیاز دارید که بتواند چندین نفر را بطور همزمان در خود جای دهد، قطعا یک کاناپه مناسب تر خواهد بود. جایگاه نشستن کاناپه نسبت به شزلونگ پهن تر است و آن را به یک مبل ایده‌آل برای لحظات خوش‌نشینی و اشتراک در خانه تبدیل می‌کند.

 

اندازه اتاق نشیمن نیز یک معیار تعیین کننده است. قاعدتا در یک فضای کوچک، یک تخت استراحت مفیدتر از یک کاناپه خواهد بود. برعکس، در یک اتاق نشیمن بزرگ و جادار، یک کاناپه کاربردی بیشتری را فراهم می کند.

 

در نهایت، سبک تزئینی اتاق نشیمن نیز می تواند در انتخاب تأثیر بگذارد. مدل‌های خاصی از صندلی‌ها یا مبل‌ها با دکوراسیون کلاسیک، معاصر یا حتی قدیمی سازگاری بهتری دارند.

 

در آخر اینکه هیچ پاسخ واحد و مشخصی وجود ندارد. انتخاب بین کاناپه یا شزلونگ به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید در نظر گرفته شوند. نکته اصلی این است که نیازها و اولویت های خود را به وضوح تعریف کنید تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

مبل رافل یکی از برند های طراحی و تولید مبلمان باکیفیت ایرانی است که در طول بیش از 50 سال قدمتی که دارد انواع کاناپه و شزلونگ را طراحی و ارائه داده است. برای بازدید از محصولات مبل رافل می توانید به وبسایت این برند یا صفحه اینستاگرام آن مراجعه کنید و یا از شوروم مبل رافل واقع در جاده کمرد دیدن کنید.

منتظر دیدار شما هستیم.

مقالات مرتبط