جستجو کردن
  • درخواست نمایندگی

مبلمان کلاسیک: مبلمانی با ظرافت بی انتها

تالیف و ترجمه :
ساناز طایفه ، طراح مبلمان – مدرس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
مهدی طلاجوی ، طراح ارشد مبلمان

مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

اشتراک گذاری :

در دنیایی که روندها و سبک ها با سرعتی سرسام‌آور از یکدیگر پیشی می گیرند و در اکثر مواقع از یکدیگر پیروی می‌کنند، برخی از سبک‌های مبلمان شکل می گیرند که تاثیر بسیار زیادی در طی قرن‌ها بر همه چیز می گذارند تا خود را به عنوان ارزش‌های مطمئن تثبیت کنند. در میان این سبک ها، سبک کلاسیک به دلیل اصالت و ظرافت بی نظیرش از دیگر سبک ها متمایز است. سبک کلاسیک مانند تمام سبک های مطرح تاریخ بر تمام شاخه ها از جمله مبلمان نیز تاثیرات خود را گذاشت و باعث به وجود مدن مبلمان کلاسیک شد. مبلمان به سبک کلاسیک از صندلی گرفته تا آرم چیر، کاناپه، میز ناهارخوری، ویترین، بوفه و… ، ظرافتی جاودانه را به فضای داخلی می بخشد و به همین جهت از زمان پیدایش تا به امروز هواداران زیادی در دنیا دارد.
اما از بین هواداران سبک کلاسیک شاید ایرانی ها جز پر رنگ ترین آنها باشند. مبلمان به سبک کلی کلاسیک به شدت در ایران طرفدار دارد و همین امر باعث شده است که طراحان و تولیدکنندگان مبلمان در داخل ایران مبلمان کلاسیک را جز اصلی کالکشن های خود بدانند.
با توجه به گسترده بودن واژه کلاسیک شاید بهتر باشد به صورت ریشه ای به آن بپردازیم. در این مقاله سعی خواهیم کرد شما را با مبلمان سبک کلاسیک به طور عمیق آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

خاستگاه ها و تأثیرات سبک کلاسیک

باید بدانید که ریشه‌های کلاسیک به دوران باستان بازمی‌گردد، زمانی که تمدن‌های یونان و روم باستان با الهام از هنر غنی آن دوره اثاثیه‌های ظریف و هماهنگ را تولید و توسعه دادند. این میراث سپس در طول دوران رنسانس دوباره مورد توجه قرار گرفت و بزرگ‌نمایی شد، سپس در قرن‌های بعد، به ویژه تحت تأثیر سبک‌های لویی سیزدهم، لوئی چهاردهم، لویی پانزدهم و لویی شانزدهم در فرانسه، اصلاح شد.

برای دانش بیشتر بهتر است بدانید که :

فراتر از مرزها، سبک نئوکلاسیک قرن 18 در انگلستان، مبلمان امپراتوری اوایل قرن 19 در فرانسه، و حتی خلاقیت های بیدرمایر از اروپای مرکزی نیز به شکل گیری زیبایی شناسی کلاسیک کمک کردند.

ویژگی های مبلمان سبک کلاسیک

ساده و ظریف، خط مبلمان کلاسیک با اشکال و فرم های متعادل، تناسبات هماهنگ و توجه دقیق به جزئیات از دیگر سبک ها متمایز می شود. مواد اولیه عالی مانند انواع چوب با کیفیت، چرم یا مخمل در پوشش مبلمان کلاسیک ترجیح داده می شود. نقوش تزئینی در سبک مبل کلاسیک همانطور که در بالا گفته شد اغلب از دوران باستان الهام گرفته شده است، فرم هایی از جمله انواع ستون ها، ریسه ها، برگ های آکانتوس یا حتی شاخ و برگ اسلیمی و… از جمله موتیف های تزئینی مبل کلاسیک هستند.

تقارن یکی از ویژگی های اساسی مبل کلاسیک است که حس ثبات و تعادل را ایجاد می کند. خطوط مستقیم در کنار منحنی‌های ظریف قرار می‌گیرند، در حالی که پایه های کنده کاری شده به مبلمان کلاسیک ظرافتی جاودانه می‌دهند.
در میان قطعات نمادین مبلمان به سبک کلاسیک، صندلی، آرم چیر و کاناپه جایگاه خاصی را به خود اختصاص می دهند. از اینرو هر کدام از آنها را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

صندلی به سبک کلاسیک:

صندلی و آرم چیر‌های سبک کلاسیک اصیل و شکیل هستند و با خطوط ظریف و تزئینات بسیار پر جزئیات خود را از دیگر دسته ها متمایز می‌کنند.
تکیه گاه آنها که اغلب صاف یا کمی خمیده است، می تواند با نقوش ظریفی مانند انواع مدال، ریسه یا شیار تزئین شود. پایه ها، به نوبه خود، می توانند صاف، خمیده یا حتی مخروطی شکل باشند که ظاهری برازنده به صندلی می بخشد.
رایج ترین چوب هایی که برای ساخت مبلمان کلاسیک استفاده می شود معمولا چوب بلوط، چوب ماهون یا گردو است که گاهی با جزئیات برنزی طلاکاری شده تقویت می شوند. معمولا روکش صندلی، از جنس پارچه مخمل، چرم یا ساتن، حسی از تجمل و راحتی را اضافه می کند.
در میان مدل‌های نمادین سبک کلاسیک، می‌توان به سبک های Régence، Directoire یا Restauration اشاره کرد که هر کدام تفسیر منحصر به فردی از سبک کلاسیک را ارائه می‌دهند. در آینده هر کدام از این سبک ها را در قالب یک مقاله بررسی خواهیم کرد.

 

آرم چیر یا سینگل سوفا به سبک کلاسیک:

قطعات تشریفاتی واقعی، سینگل سوفا های کلاسیک با ظرافت و راحتی خود را از دیگر سبک ها متمایز می کنند. سینگل سوفا در واقع صندلی سخاوتمندانه ای است که با پشتی محصور کننده شما را به آرامش و استراحت دعوت می کنند.

دسته‌های سینگل سوفا که اغلب خمیده هستند، زیبایی بیشتری به ظاهر آن می دهند. در اینجا نیز مواد با کیفیت مانند چوب، چرم و مخمل در کانون توجه قرار دارند. پایه ها که به دقت کنده کاری شده اند، می توانند به شکل پنجه، حلقه پیچ خورده یا انواع ستون باشند.

از میان مدل های شاخص می توان به سینگل سوفا Bergère برژر، سینگل سوفا Voltaire ولتر یا کابریوله اشاره کرد که هر کدام نشان دهنده دوران و حساسیت خاصی هستند. اهمیت آنها در تاریخ مبلمان در حدی است که بطور جداگانه در آینده هر کدام از آنها را بررسی خواهیم کرد.

کاناپه به سبک کلاسیک:

کاناپه کلاسیک یک مبل کلاسیک به تمام معنا، راحتی و ظرافت را با هم ترکیب می کند. سیلوئت سخاوتمندانه، خطوط هماهنگ و جزئیات ظریف آن را به قطعه ضروری مبلمان در فضای داخلی شیک و پیچیده تبدیل می کند.
تکیه گاه آن که اغلب صاف یا کمی خمیده است، می توان آن را با موتیف های مختلف کنده کاری شده یا طلاکاری شده تزئین کرد. دسته‌های آن منحنی یا صاف، پیچیدگی بیشتری را به ارمغان می‌آورند. پایه های کاناپه می تواند صاف، منحنی یا حتی چرخان باشند و ظاهری متمایز به مبل ببخشند.
موادتشکیل دهنده آن ترجیحن از چوب های گران است و برای پوشش آن معمولا از ساتن با کیفیت، چرم و مخمل استفاده می شود که احساس تجمل و دوام را ارائه می دهند. مدل های خاصی مانند کاناپه چسترفیلد یا کاناپه دایرکتوری به نمادهای واقعی کاناپه به سبک کلاسیک تبدیل شده اند.

ادغام مبلمان کلاسیک در فضای داخلی معاصر

اگرچه سبک کلاسیک ارتباط نزدیکی با میراث تاریخی دارد، اما می‌داند چگونه با فضای داخلی معاصر سازگار شود. این نکته باعث می شود که سبک کلاسیک محبوبیت خود را از دست ندهد. با بازی بر روی تضادها، ترکیب مواد و سبک های متعادل، می توان فضاهای هماهنگی ایجاد کرد که در آن کلاسیک و مدرن به زیبایی همزیستی داشته باشند.

برای مثال، یک کاناپه چسترفیلد از چرم قدیمی می‌تواند جای خود را در یک اتاق نشیمن با تم مدرن یا صنعتی پیدا کند، در حالی که یک سینگل سوفا برژر Bergère می‌تواند لحنی از ظرافت را در فضای داخلی کاملاً معاصر به ارمغان بیاورد.
ترکیب مبلمان کلاسیک با عناصر مبلمان مدرن تر، آثار هنری یا حتی اکسسوری دیزاین، به شما اجازه می دهد تا فضایی غنی و پیچیده ایجاد کنید، جایی که گذشته و حال به طور هماهنگ به هم می رسند.

در آخر،
مبلمان سبک کلاسیک همچنان دوستداران دکوراسیون ظریف و جاودانه را اغوا می کند. از صندلی گرفته تا مبل و سینگل سوفا، این مبلمان نمادین راحتی، زیبایی شناسی و دوام را با هم ترکیب می کنند تا فضاهایی آغشته به ظرافت جاودانه را ایجاد کنند.

مبلمان کلاسیک چه خانه‌های تاریخی را زینت دهند و چه به شکلی ظریف در فضای داخلی مدرن یا معاصر ادغام شوند، می‌توانند از مدهای زودگذر و دوره‌های مختلف عبور کنند و تمایز جاودانی را ارائه دهند.
مبلمان رافل با ارائه کلکسیون وسیعی از انواع سبک های مبل کلاسیک می تواند یکی از برندهایی باشد که دوستداران سبک کلاسیک را به خود جذب کند. برای دیدن مبل های رافل می توانید با مراجعه به وبسیات، صفحه اینستاگرام و یا مراجعه حضوری به شوروم مرکزی برند رافل واقع در جاده کمرد انتخاب مناسبی از مبل کلاسیک داشته باشید.
منتظر دیدار شما هستیم.

مقالات مرتبط