جستجو کردن
  • درخواست نمایندگی

چیدمان اتاق نشیمن بر اساس فرم آن

تالیف و ترجمه :
ساناز طایفه ، طراح مبلمان – مدرس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
مهدی طلاجوی ، طراح ارشد مبلمان

مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

اشتراک گذاری :

چیدمان اتاق نشیمن

چگونه بهترین استفاده را از فرم اتاق نشیمن برای چیدمان مبلمان داشته باشیم؟

بی شک همه می دانیم که اتاق نشیمن یکی از اصلی ترین فضاهای هر خانه است. در واقع اتاق نشیمن ( بعد از آشپزخانه به نظر من!) را می تئان قلب خانه دانست که زندگی روزمره افراد هر خانه ای را در خود جای می دهد. قبل از هر چیز اتاق نشیمن فضایی است که افراد در آن استراحت می کنند. حال می تئان استراحت با تماشا کردن تلویزیون باشد یا گفتگو میام افراد خانواده یا حتی گوش دادن به یک موزیک جذاب. در عین حال اتاق نشیمن محل جمع شدن و گرد هم آمدن افراد خانواده با دوستان یا دیگر اعضای خانواده است. پس بر همین اساس لازم است نوع چیدمان اثاثیه و مبلمان در اتاق نشیمن اهمیت بسیار زیادی دارد و و آن را به مکانی دلپذیر تر، کاربردی و دوستانه تبدیل می کند.

اما برای چیدمان در هر اتاق پذیرایی، فرم و شکل آ« بسیار مهم است. قطعت نوع پیدمان در یک اتاق نشیمن مربع با مستطیل باریک یا دراز متفاوت است.

در این مقاله سعی خواهیم کرد 7 نکته مهم در رابطه با چیدمان مناسب را نسبت به فرم های مختلف اتاق نشیمن به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

اتاق نشیمن خود را مطابق با فرم و شکل آن چیدمان کنید.

بطور کلی نوع چیدمان مبلمان  ربط مستقیمی به فرم اتاق نشیمن دارد. قطعا یک اتاق نشیمن مربع با یک اتاق نشیمن ال شکل یا مستطیل باریک یا بلند به یک روش چیدمان نمی شود.

بسته به فضا و فرم اتاق پذیرایی باید چند نکته کلیدی را به خاطر بسپارید:

اتاق نشیمن مربع شکل

گاهی اتفاق می افتد که سالن نشیمن ما فرم مربع داشته باشد. درست است که چیدمان در این سالن ها با توجه به هم اندازه بودن تمام وجه های آن کار چالش برانگیزتری نسبت به دیگر فرم هاست اما قطعا برای چیدمان مناسب ابن گونه اتاق نشیمن ها راهکارهایی وجود دارد.

یکی از این راهکارها انتخاب دو کاناپه و قرار دادن آنها روبروی یکدیگر است. و در وسط برای میز جلو مبلی، انتخاب فرم مستطیل یا دایره بهترین انتخاب است. اگر اتاق نشیمن شما مساحتی کمتر از 15 متر مربع دارد ( کمتر در ایران با این اندازه متراژ مواجه می شویم اما قطعا سوئیت ها شامل آن می شود) پیشنهاد می شود که 2 کاناپه خود را در گوشه ای از اتاق در زاویه 90 درجه قرار دهید و در جلوی آنها از میز مربعی شکل استفاده کنید.

اتاق نشیمن با فرم مستطیل

در اتاق نشیمن هایی که فرم مستطیلی دارند با توجه به شکل آن می توان دو زون ( ناحیه) را در آن تعریف کرد. معمولا این دو زون یکی برای محل چیدمان مبلمان و دیگری بع عنوان سالن غذاخوری یا حتی اتاق مطالعه و دفتر کار استفاده می شود. اگر یکی از این زون ها نسبت به دیگری مساحت بیشتری داشت قطعا باید به عنوان محل قرارگیری مبلمان و دور هم جمع شدن استفاده شود. اگر هر دو زون برابر هستند اما یکی از آنها دارای پنجره بزرگ یا قدی بود آن را به عنوان محل نشیمن استفاده کنید و مبلمان را در کنار پنجره بزرگ بپینید.

اتاق نشیمن به فرم ال

چیدمان اتاق نشیمن با فرم ال آنچنان هم ساده نیست. استفاده از یک کاناپه به فرم ال یا دو کاناپه عاقلانه ترین چیدمان نیست به خصئص زمانیکه اتاق نشیمن شما استفاده چند منظوره دارد. زون های مختلف باید بر اساس فعالیت های مختلفی که شما مد نظر دارید و درجه اولویت آنها مشخص شود تا اتاق پذیرایی تبدیل به مکانی دلپذیر، کاربردی و صمیمی شود. قطعا نوع چیدمان چه در سالن ال یا هر سالن پذیرایی دیگر ربط مستقیم به تعداد افراد آن خانه دارد. حضور فرزندان به خصوص در سنین پایین ایجاب می کند تا فضایی برای بازی آنها نیز در نظر بگیریم. بهتر است میز غذاخوری نزدیک به آشپزخانه باشد.

چیدمان اتاق

سعی کنید کاناپه خود را روبروی نقطه ای بصری مانند پنجره، شومینه یا میز تلویزیون قرار دهید.

اگر بخشی از فرم ال اتاق پذیرایی عرض کمتری دارد و حالت راهرو مانند دارد بهتر از آن برای ایجاد فضای بازی برای کودکان یا محلی برای قرار دادن میز کار استفاده کنید.

 در این نوع سالن بهترین گزینه برای کاناپه فرم ال است تا در مسیر حرکتی اختلال ایجاد نکند( استفاده از سوفا و  سینگل سوفا و فاصله قرارگیری آنها در کنار هم گاه موجب این اختلال می وشد و فضا را بیشتر اشغال می کند).  در چیدمان منزل مسیر حرکتی به اندازه هارمونی و منطق در کل چیدمان اهمیت دارد.

از لحاظ نورپردازی سعی کنید  به جای استفاده از یک منبع نوری مثل لوستر مرکزی، از منابع نوری مختلف مانند انواع آباژور و چراغ دیواری استفاده کنید. منابع نوری مختلف با درجه نوری متفاوت زون های مختلف در فضا ایجاد می کنند و باعث جذاب تر شدن محیط می شوند.

ابتدا محل قرارگیری کاناپه خود را مشخص کنید.

کاناپه اولین المانی است که باید مکان آن را در سالن مشخص کنید. بطور کلی کاناپه به عنوان بزرگترین و شاخص ترین مبل اتاق نشیمن، اصلی ترین مبل شماست و استایل یک اتاق نشیمن برگرفته از کاناپه شکل می گیرد. پس به آن توجه کنید. معمولا کاناپه را در کنار دیوار قرار می دهیم اما اگر فضا به اندازه کافی داریم می توان آن را در مرکز اتاق نشیمن و عمود به یک دیوار قرار داد. با اینکار هم به کاناپه خود ارزش مضاعف داده اید و هم باعث متمایز کردن دو زون در جلو و پشت کاناپه شده اید. ( از خود مبلمان برای تفکیک فضا استفاده کنید) بطور کلی مکان کاناپه را با توجه به مکان های مورد علاقه خود در سالن انتخاب کنید.

کاناپه به سمت تلویزیون

اگر علاقه به تلویزیون دارید و عادت دارید در زمان تماشای آن روی کاناپه استراحت کنید، کاناپه را به سمت تلویزیون بچرخانید.

کاناپه به سمت حیاط، باغچه یا منظره: اگر دارای منظره زیبا یا حیاط هستید می توانید کاناپه خود را به سمت پنجره بچرخانید تا در زمان استراحت از منظره لذت ببرید.

کاناپه به سمت شومینه

اگر در سالن پذیرایی شومینه دارید می توانید کاناپه را به سمت شومینه بچرخانید ( البته این انتخاب بیشتر در شهرها و مکان های سردسیر قابل توجه است).

بعد از یافتن و قراردادن کاناپه در بهترین محل، دیگر مبلمان را بچینید. هنگامیکه جای کاناپه مشخص شد می توانید با خیالی راحت دیگر مبلمان را در اطراف آن بچینید. ( گاهی تنها یک کاناپه به فرم ال داریم بدون داشتن مبلی دیگر،)

شـرکت رافـل با سـابقه بیش از نیم‌قـرن فـعالیت در عـرصه هنر صنعت مبلمان.

ترجمه و تالیف: ساناز طایفه

مدرس طراحی صحنه تئاتر- پردیس هنرهای زیبا- دانشگاه تهران

 

مقالات مرتبط