جستجو کردن
  • درخواست نمایندگی

ترند فعلی بازار مبل جهانی چیست؟

تالیف و ترجمه :
ساناز طایفه ، طراح مبلمان – مدرس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
مهدی طلاجوی ، طراح ارشد مبلمان

مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

اشتراک گذاری :

ترند فعلی بازار مبل جهانی

از دوران باستان تا به امروز دکوراسیون داخلی همیشه دغدغه انسان بوده است و هیچ گاه در این موضوع متوقف نشده است. در این میان انواع سبک های مبلمان به دلیل تغییرات فراوان، در سبک زندگی نیز تغییرات ایجاد کرده است. فرم ها، نقش مایه ها و رنگ ها هربار با هر دوره و سبک سازگار می شوند تا خواسته های مصرف کنندگانی که به دنبال راحتی، زیبایی و کیفیت هستند برآورده کنند.

به عنوان مثال ما از سبک روستیک یا روستایی که در آن از چوب های قطور و انواع بافت استفاده می شود به خطوط ظریف و رنگ های روشن تر تغییر سلیقه می دهیم. امروزه، به دلیل نگرانی ها پیرامون مسائل اکولوژی و زیست محیطی «پایداری» تبدیل به یک پارامتر مهم شده است. مواد و مصالحی مثل چوب، حصیر و راتان (نی های پیچنده در مناطق گرمسیر آسیایی) را می توان جز متریال پایدار نامید.

مبلمان دهه 50 یا Mid-Century Style

مبلمان دهه 50 یا Mid-Century Style

اگر با تاریخ مبلمان و مد آشنایی داشته باشید می دانید که استایل دهه 50 از آن دسته استایل هایی است که همیشه آلامد بوده است. در دوره و بازاری که تولیدکنندگان تمام نبوغ خود را بکار می اندازند تا مبلمان و تجهیزاتی ارائه دهند که از لحاظ کیفیت با هم در رقابت باشند خرید مبلمان خیلی هم آسان نیست. در چنین بازار گسترده از لحاظ تنوع شکل و استایل می توانید به سمت مبلمان رترو یا وینتیج بروید.

استفاده از سبک رترو به شما این امکان را می دهد که ظاهر پویا، نوستالژی و در عین حال سرگرم کننده را به منزل خود ببرید. برای این منظور، پیشنهاد ما به شما انتخاب مبلمان به سبک دهه 50 است. با انتخاب سبک دهه 50 شما رنگ های زیبا و خطوط صاف، ساده و مشخص این استایل را به خانه خود می برید.

همانطور که از تاریخ آن مشخص است این سبک مبلمان در دهه 50 و درست بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. پس باید سریع تولید می شد و نکته بسیار مهم دیگر که تبدیل به ویژگی خاص این سبک شد، باید کاربردی بود.

از طرفی دیگر، با توجه به الهام گرفتن این سبک از طبیعت و درعین حال ارتباط اش با صنعت و صنعتگری هویت خاص خودش را پیدا کرد. بطور کل سبک دهه 50 خود را با محصولات برجسته، کاربردی و با استفاده از اشکال ساده و ارگانیک معرفی کرد.

سبک دهه 50 یا سبک اواسط قرن ارتباط نزدیکی با طراحی اسکاندیناوی دارد. این سبک با مواد طبیعی مانند چوب، راتان ( نی های پیچنده در مناطق گرمسیری آسیا) و حصیر بدون اینکه شما را وارد سبک روستیک یا روستایی کند با هویت خاص و مشخص خود را به نمایش می گذارد. در این سبک با استفاده از متریال دیگر همچون سنگ یا شیشه می توان حسی از مدرنیته را در چیدمان و آمبیانس ایجاد کرد.

در سبک دهه 50 انتخاب پارچه بیشتر محدود به چرم، خز و مخمل می شود. همانطور که گفته شد اشاره مستقیم یا غیر مستقیم به طبیعت از ویژگی های بارز این سبک است.

مبلمان را برای فضای داخلی

کدام مبلمان را برای فضای داخلی خود انتخاب کنیم؟

به عنوان مثال می توانید یک میز گریدون با پایه مرکزی را در کنار چند میز کوچک دیگر با استایل های مختلف ترکیب کنید و به عنوان میز جلو مبلی مورد مصرف قرار دهیم.

رنگ در سبک دهه 50

وقتی صحبت از رنگ در سبک دهه 50 می شود بیشتر در مورد رنگ های شاد، پاستلی و زنده مورد توجه است. طبق بررسی  متخصصین آخرین رنگ های ترند در بازار رنگ های زرد، سبز و طلایی است.

با توجه به موارد بیان شده شاید برای شما سوال باشد که ریشه این دیزاین و راه حل های مختلف چیدمان با این نوع مبلمان وینتیج چیست؟

در ادامه سعی خواهیم کرد که پاسخ این سوال را به شما توضیح دهیم.

خصوصیات بارز مبلمان سبک دهه 50

پس از جنگ جهانی دوم (1939-1945) اروپایی ها تلاش کردند تا وحشت ناشی از نبردهایی که بیش از 60 میلیون نفر کشته بر جای گذاشت را فراموش کنند. مردم با بازگشت به آرامش و رفاه، نگرش مثبتی نسبت به زندگی اتخاذ کردند. این مسئله قاعدتا بر رفتار و نگرش دیزاینرها و معمارانی که دوباره شروع به کار کردند تاثیر گذاشت و آنها شروع به ارائه طرح های جدید مبلمان با اشکال ساده اما مشخص و رنگ های ملایم کردند سبک میانه قرن بطور گسترده از دهه 1940 تا 1960 را در بر میگیرد.

ما در این دوران شاهد ظهور متریال جدید و نوآورانه، مواد سازگار با محیط زیست و توسعه فناوری های جدید هستیم. در این دوره با مهاجرت به شهر مواجه هستیم درست در مقابل مهاجرت به روستاها در دهه 1990. مهاجرت افراد از روستاها به سمت شهرها و در نتیجه زندگی در فضای کوچکتر دنیای دیزاین و دغدغه طراحان معروفی چون هری برتویا ایتالیایی، آرنه یاکوبسن دانمارکی و جرج نلسون آمریکایی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

از نظر بسیاری از نظریه پردازان سبک میانه قرن جایگاه مرکزی و پر قدرتی در تاریخ دیزاین دارد.

شـرکت رافـل با سـابقه بیش از نیم‌قـرن فـعالیت در عـرصه هنر صنعت مبلمان.

مقالات مرتبط