جستجو کردن
  • درخواست نمایندگی

مبل راحتی یا کلاسیک کدام گزینه بهتری برای خانه شماست؟

تالیف و ترجمه :
ساناز طایفه ، طراح مبلمان – مدرس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
مهدی طلاجوی ، طراح ارشد مبلمان

مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

اشتراک گذاری :

مبل راحتی یا کلاسیک

احتمالا شما هم قصد خرید مبلمان برای منزل خود را دارید و انتخاب یکی از مدل های مبل کلاسیک و راحتی برای شما سخت شده است اما مبل راحتی بهتر است یا کلاسیک؟ انتخاب سبک مبلمان کاملا سلیقه ای است اما باید عواملی مثل بودجه، اندازه فضا و دکوراسیون خانه مدنظر قرار بگیرند تا بتوان یک مدل مبل را انتخاب کرد. این مطلب را آماده کرده ایم تا مقایسه ای از مبلمان راحتی و کلاسیک داشته باشیم. دعوت می کنیم با ما همراه باشید.

مبل راحتی یا کلاسیک, کدام گزینه بهتری برای خانه شماست؟

مبلمان در بخش پذیرایی خانه قرار می گیرند و از آنها می توان برای مهمانان و یا برای نشستن و استراحت در طول روز، استفاده کرد. افراد در خرید مبلمان، سلیقه های متفاوتی دارند، عده ای طرفدار مبل راحتی هستند و برخی دیگر از افراد هم ترجیح می دهند مبل کلاسیک تهیه کنند. مبل راحتی و مبل کلاسیک، دو سبک کاملا متفاوت مبلمان هستند و تفاوت آنها در ظاهر نیز مشهود می باشد.

مبل راحتی چه نوع مبلی است؟

مبل راحتی، سبکی از مبلمان است که به دلیل نرم و راحت بودن، فروش زیادی در بازار دارد. طراحی مبلمان راحتی، تمام پارچه است و اسکلت آن زیر رویه ای پارچه پنهان شده است. نشیمن این نوع مبلمان راحت است و بهترین انتخاب برای اتاق نشیمن و استفاده روزمره می باشند.

مبل کلاسیک چه نوع مبلی است؟

مبل کلاسیک بر خلاف مبل راحتی، حالت رسمی و تجملاتی تری دارد. در طراحی این نوع مبل، از ترکیب چوب و پارچه استفاده می شود و پشتی و نشیمن آن، صاف است. مبل کلاسیک در مقایسه با مبل راحتی، بلندتر و کشیده تر است و بهترین انتخاب برای اتاق پذیرایی از مهمانان و فضاهای رسمی محسوب می شود.

ظاهر شکیل تر مبلمان کلاسیک

در نگاه اول، مبلمان کلاسیک دارای ظاهری شکیل تر و شیک تر از مبلمان راحتی هستند و به دلیل ظرافت کاری های بیشتری که بر روی مبلمان کلاسیک انجام شده است، قیمت آنها نیز بالاتر است. شما با انتخاب مبل کلاسیک برای چیدمان منزل خود، باید به فکر انتخاب وسایل و لوازم ست با آن نیز باشید مثل فرش، پرده، مجسمه و … که این لوازم هم باید سبک کلاسیک و شکیل داشته باشند.

مبل راحتی برای خانه های نقلی

برای خانه هایی که متراژ پایینی دارند، استفاده از مبلمان راحتی پیشنهاد می شود زیرا مبل راحتی در مقایسه با مبل کلاسیک، ابعاد کوچک تری دارد و فضای کمتری از خانه را اشغال می کند. اعضای خانه می توانند از مبل راحتی برای استراحت، تماشای تلویزیون و دورهمی های خانوادگی استفاده کنند و از نشستن یا دراز کشیدن بر روی مبل احساس کاملا راحتی داشته باشند.

تفاوت تعداد نفرات مبلمان راحتی و کلاسیک

از تفاوت های مبلمان کلاسیک و راحتی در تعداد نفرات استاندارد آنهاست. مبلمان کلاسیک در بیشترین حالت، در تعداد 9 نفره طراحی و ساخته می شوند و تشکیل شده از یک کاناپه سه نفره، دو مبل دو نفره و 2 مبل تک نفره هستند. اما طراحی مبلمان راحتی معمولا 7 نفره است که تشکیل شده از کاناپه سه نفره، کاناپه دو نفره و دو مبل تک نفره می باشد.

مبلمان کلاسیک به دلیل آنکه برای مکان های رسمی طراحی شده اند، از این جهت تعداد بیشتری دارند اما مبلمان راحتی برای اتاق های نشیمن ساخته می شوند و تعداد 7 نفره آن، برای خانواده های پرجمعیت هم کافیست.

توجه و برآورد فضای منزل برای خرید مبل کلاسیک یا راحتی

قبل از هزینه کردن برای خرید مبل کلاسیک یا راحتی، نگاهی به فضای خانه خود بیاندازید و بررسی کنید که چه تعداد مبل با چه ابعادی می توانند در فضای خانه جا شوند. همانطور که در بخش های قبلی هم اشاره کردیم، مبلمان کلاسیک انتخاب مناسبی برای فضای خانه های کوچک نیستند زیرا بخش زیادی از خانه را اشغال می کنند و ظاهر خانه را شلوغ و کوچک تر از آنچه که هست، نشان می دهند.

مبلمان کلاسیک باید در فضای بزرگ چیدمان شوند تا زیبایی و ظرافت کاری های انجام شده بر روی آنها، به خوبی به چشم بیایند. همچنین اطراف مبل کلاسیک نباید با اکسسوری ها و دکوری های زیاد، شلوغ شود. بر عکس مبل کلاسیک، مبلمان راحتی را می توان در فضای کوچک و در کنار هم چیدمان کرد.

توجه به دکوراسیون کلی منزل برای خرید مبل کلاسیک یا راحتی

توجه به اندازه فضای خانه، به تنهایی نمی تواند تعیین کننده خرید یک مدل مبل کلاسیک یا راحتی باشد زیرا شما باید به دکوراسیون داخلی منزل خود نیز توجه داشته باشید. مبلمان کلاسیک، در خانه ای با دکوراسیون شیک تر و مجلل تر، ترکیب زیباتری ایجاد می کنند و زیبایی ظاهری خانه شما را دو چندان می کنند البته مبلمان راحتی هم با دکوراسیون مخصوص خود ست می شوند. به همین دلیل است که باید در زمان خرید مبل، دکوراسیون منزل خود را نیز بررسی نمایید.

در نظر گرفتن کاربرد مبل

مبلی که می خواهید برای خانه خود بخرید، قرار است چه استفاده ای داشته باشد؟ اگر به طور مثال می خواهید برای اتاق نشیمن و نشستن جلوی تلویزیون از مبل استفاده کنید، حتما به سراغ مبل راحتی بروید اما اگر می خواهید فضایی جداگانه برای مهمانی های خود چیدامان کنید، مبلمان کلاسیک را باید انتخاب کنید.

البته می توانید مبلمان راحتی که حالت خیلی اسپرت و راحتی ندارند را هم انتخاب کنید. این نوع مبل در عین حال که راحتی است، ظاهر شیک و رسمی هم دارد و می تواند برای مهمانان هم استفاده شود.

قیمت مبل راحتی و کلاسیک

قیمت مبل راحتی و کلاسیک بستگی به عوامل مختلفی مثل کیفیت ساخت، پارچه استفاده شده در مبل، چوپ یا فلز استفاده شده در ساخت مبل، برند تولید کننده و … دارد اما اگر به طور میانگین بخواهیم بگوییم، مبلمان کلاسیک از مبلمان راحتی گران تر هستند. البته ممکن است شما یک مدل مبل راحتی و یک مدل مبل کلاسیک پسند کنید که قیمت مبل راحتی بیشتر باشد زیرا کیفیت ساخت و متریال مورد استفاده در ساخت آن بهتر است

دلیل گران تر بودن اکثر مدل های مبل کلاسیک، اجرای ریزه‌ کاری‌ هایی مثل منبت ‌کاری تاج است همچنین از مواد اولیه و چوب گران تری در ساخت این سبک مبلمان استفاده می شود.

شـرکت رافـل با سـابقه بیش از نیم‌قـرن فـعالیت در عـرصه هنر صنعت مبلمان.

مقالات مرتبط