جستجو کردن
  • درخواست نمایندگی

انواع میز ناهارخوری

تالیف و ترجمه :
ساناز طایفه ، طراح مبلمان – مدرس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
مهدی طلاجوی ، طراح ارشد مبلمان

مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

اشتراک گذاری :

انواع میز ناهارخوری

انواع سبک طراحی میز ناهار خوری از نظر دیزاین و استایل مبلمان

میز ناهار خوری یکی از مهم‌ترین عناصر دکوراسیون داخلی در فضای ناهار خوری است. طراحی صحیح و استفاده از سبک‌های مختلف طراحی میز ناهار خوری، تأثیر بزرگی بر جذابیت و زیبایی این فضاها دارد. در این مقاله، به بررسی انواع سبک طراحی میز ناهار خوری از نظر دیزاین و استایل مبلمان می‌پردازیم.

 

۱. سبک مدرن:

سبک مدرن (Modern Style) در طراحی میز ناهار خوری به استفاده از خطوط ساده، شکل‌های هندسی، و مصالح مدرن متمایل است. میزهای ناهار خوری در این سبک اغلب دارای سطوح صاف و خطوطی منظم هستند. از جنس‌هایی مانند شیشه، فلز، چوب و پلاستیک استفاده می‌شود. رنگ‌های متداول در این سبک عبارتند از: سفید، مشکی، خاکستری و رنگ‌های زرد و قرمز جهت ایجاد تنوع و زنده‌تر شدن فضا.

 

سبک مدرن

۲. سبک رترو:

سبک رترو(Retro Style) در طراحی میز ناهار خوری به بازگشت به طرح‌ها و الگوهای قدیمی و کلاسیک می‌پردازد. این سبک از دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ الهام گرفته شده است. میزهای ناهار خوری در این سبک از جنس چوب با خطوط منحنی و زیبا ساخته می‌شوند. رنگ‌های زنده و قوی مانند قرمز، آبی، زرد و سبز در این سبک استفاده می‌شوند.

سبک رترو

۳. سبک صنعتی:

سبک صنعتی (Industrial Style) در طراحی میز ناهار خوری به استفاده از مصالح خام مانند فلز و چوب با ظاهر خشن و نیمه تمام شده توجه می‌کند. میزهای ناهار خوری در این سبک اغلب دارای ساختار ساده و خام با جزئیات صنعتی مانند پیچ و مهره هستند. رنگ‌های تیره مانند مشکی، خاکستری و نقره‌ای در این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سبک صنعتی

۴. سبک روستایی:

سبک روستایی (Rustik Style) در طراحی میز ناهار خوری به استفاده از مصالح طبیعی مانند چوب خام و خودرنگ و پالیش نشده و یا رنگ شده با مواد و ابزار طبیعی و حتی مواد خام طبیعی مثل سنگ توجه میشود و همینطور از الگوها و طرح های گیاهی در تزیینات استفاده میشود.

سبک روستایی

۵. سبک کلاسیک:

سبک کلاسیک (Classical Style) در طراحی میز ناهارخوری با ظرافت، پیچیدگی و جذابیت خیره کننده در جزییات مشخص می شود. میزهای ناهارخوری در این سبک اغلب دارای جزئیات زیبا، حکاکی‌های پیچیده و مواد لوکس مانند چوب مرغوب  یا سنگ مرمر هستند. اشکال می تواند از مستطیل تا گرد یا بیضی شکل متفاوت باشد. پالت رنگ معمولا غنی و گرم است، از جمله سایه های قهوه ای، طلا و کرم. میزهای ناهار خوری کلاسیک حس عظمت ایجاد می کنند و فضای رسمی و بسیار لوکسی ایجاد می‌کنند. سبک کلاسیک خود دارای زیرگونه‌ها و سبک های متنوع است.

سبک کلاسیک

۶. سبک معاصر:

سبک معاصر (Contemporary Style) در طراحی میز ناهارخوری عناصر زیبایی شناسی مدرن و سنتی را ترکیب می کند و در نتیجه ظاهری تازه و جاری ایجاد می شود. میزهای ناهارخوری در این سبک اغلب دارای خطوط براق و تمیز با حداقل تزئینات هستند. مواد مورد استفاده می تواند از چوب و فلز گرفته تا شیشه یا ترکیبی از هر دو باشد. رنگ های پوششی خنثی مانند سفید، بژ یا خاکستری معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند که امکان تطبیق پذیری و ادغام آسان در طرح های مختلف طراحی داخلی را فراهم می کند.

سبک معاصر

۷. سبک اسکاندیناوی:

سبک اسکاندیناوی (Scandinavian Style) در طراحی میز ناهار خوری با سادگی، مینیمالیسم و عملکرد مشخص می شود. میزهای ناهارخوری در این سبک اغلب دارای طرح های ساده و هندسی و مینیمالیستی با روکش چوب طبیعی و سطوح صاف هستند. تمرکز بر عملی بودن و ایجاد فضای دنج و دعوت کننده است. رنگ های چوب روشن تر مانند بلوط روشن یا راش معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند و پالت رنگ به طور معمول سبک و خنثی است، با لمس سایه های پاستلی.

سبک اسکاندیناوی

۸. سبک معماری:

سبک معماری (Architectural Style) در طراحی میز ناهار خوری از عناصر معماری الهام گرفته و در نتیجه طرح های منحصر به فرد و مجسمه ای ایجاد می شود. میزهای ناهارخوری در این سبک اغلب دارای اشکال غیر متعارف و استفاده نوآورانه از مواد هستند. تمرکز بر ایجاد یک تأثیر بصری قابل توجه و تبدیل خود میز به یک قطعه مرکزی در منطقه ناهارخوری است. پالت رنگ بسته به مواد مورد استفاده می تواند متفاوت باشد، از پررنگ و پر جنب و جوش گرفته تا تک رنگ و مینیمالیستی.

سبک معماری

شـرکت رافـل با سـابقه بیش از نیم‌قـرن فـعالیت در عـرصه هنر صنعت مبلمان.

مقالات مرتبط